tisdag 21 oktober 2008

Varför muserna?

Varför heter din blogg muserna?, undrar ni.

Och för att jag inte är så mystisk eller ens har en gnutta mystik i mig så ska ni får reda på detta. Muserna är som alla intellektuella och pålästa människor vet "De kreaktiva inspirationens gudinnor". Det finns förövrigt 9 stycken muser här i världen om man nu inte visste det. De är alla 9 döttrar till Jupiter efter hans "Älgskog " - som han hade i 9 nätter, den tjuren!

Jag tänker inte skriva upp namnen på de alla muserna men dock deras attribut.

1. vacker röst (fint att ha och jag beundrar alla som har det, själv så har jag snarare fått det motsatta)

2. Ryktbarhet (Kan ha en vis negativ mening...)

3. Många sånger ("Hujeda mej va' många sånger var ett inlägg i "Barn i Stan" i juli 2008 som handlade om ett musikengagemang tillägnat vår allas Astrid Lindgren som tar oss snabbt till den 4:e av attributen, alltså...)

4. Glädjen (är ett känslotillstånd av tillfredsställdhet. När man är glad är man lycklig eller road, det är en positiv känsla. Människor uttrycker ofta glädje genom att le. Motsatser till glädje kan vara sorg och vrede.

5. Dansens fröjd (Dans = rytmiska kroppsrörelse som kan utföras med musik, men om man vill också utan.)

6. Skönhet (nog det finaste ordet som finns. Och enligt wikipedia :"Skönhet studeras inom estetik, sociologi, socialpsykologi och kulturvetenskap. Kulturvetenskap vilket jag själv sitter och studera om dagarna. Eller för att säga en annan sak om skönhet: Skönhet är som kulturell skapelse extremt kommersialiserad.)

7. Den sjungande ( Också ett ämne som i mitt intresse inte inspirerar.)

8. Munterhet (Får tankarna direkt att falla till den lilla dvärgen i "Snövit" Munter. Fin kille, nog den bästa av dvärgarna)

9. Den Himmelska (Bara namnet får en att fröjdas av vällust, så vackert. Hur fasen kom de på något sådant. Det får mig raskt att tänka på Heliga Birgitta och hennes himmelska uppenbarelser från Gud, När hon ligger där i sänghalmen som gammal och skriver ner allt som den helige fadern sagt henne under alla dessa år. Strunt och nonsens anser jag..)

En annan anledning till att jag valde namnet var målningen "Muserna" av konstnären Eustache Le Sueur.

En annan anledning och kanske den största anledningen är att jag själv anser mig vara en konstnär och sitter just nu i klistret då min inspiration svikit mig ännu en gång och genom att här skriva ner vad som händer skapa mig själv en överblick över mitt liv och kanske få en vis inspiration utifrån den överblicken. Jag kan inte skapa utifrån någon annan, jag måste skapa utifrån mig och just nu så är jag lite osäker hur det ska gå till så genom dessa ord, väldigt flummiga och självutlämnade blogg så ska jag börja måla igen.

Hjälp mig gärna.

Nu ska jag iväg och handla tallrikar till mor och mormor...INSPIRATION!

Puss och Kram
M.

Inga kommentarer: